Ὁ
νεοφανής Ὅσιος Συμεών ὁ Θεσσαλονικεύς καθίσταται γνωστός μόνο ἀπό τήν ἕως
πρόσφατα ἄγνωστη ἔντυπη Ἀκολουθία του, πού ἐκδόθηκε τό 1777 στήν Βενετία ἀπό τό
τυπογραφεῖο τῶν Γλυκέων. Πηγή τοῦ Συναξαρίου του εἶναι τό μη σωζόμενο κείμενο,
πού συνέγραψε ἕνας Κερκυραῖος ἱερομόναχος ὀνόματι Δανιήλ, στόν ὁποῖο διηγήθηκε,
κατά τήν διάρκεια τοῦ ὕπνου του, τά σχετικά μέ τόν βίο τοῦ Ὁσίου Συμεών, ὁ
Νεομάρτυς Ἀναστάσιος, ὁ ἐκ Παραμυθίας, προστάτης Ἅγιος τοῦ Δανιήλ.
Σύμφωνα
μέ τήν διήγηση τοῦ Νεομάρτυρος, ὁ Ὅσιος Συμεών γεννήθηκε στήν Θεσσαλονίκη, τό
1042, κατά τό ἔτος τῆς βασιλείας τῆς αὐτοκράτειρας Ζωῆς, ἀπό εὐσεβεῖς γονεῖς. Ὁ
ἐνάρετος βίος του ὁδήγησε τόν Ἀρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης, ὁ ὁποῖος δέν
κατονομάζεται, στήν χειροτονία τοῦ Συμεών. Ὡστόσο, ἡ φιλέρημη φύση τοῦ Συμεών
τόν ὤθησε στήν ἀπόφαση νά ἐγκαταλείψει τήν Θεσσαλονίκη καί νά μεταβεῖ στήν
Ἀλεξάνδρεια, ἀπ’ ὅπου ἀναχώρησε γιά την γνωστή μοναστική περιοχή τῆς Ἄνω
Θηβαΐδος στήν Αἴγυπτο, ὅπου ἐγκαταβίωσε σέ σπήλαιο, ζῶντας μέ αὐστηρή ἄσκηση ὥς
τό τέλος τῆς ζωῆς του, τό ὁποιο ἐπῆλθε σέ μεγάλη ἡλικία, ἀφοῦ ὁ Ὅσιος
ἀποκαλεῖται ἐπανειλημμένα «γέρων». Στό Συναξάρι ὑπογραμμίζεται καί ἡ ἀφθαρσία
τοῦ ἱεροῦ λειψάνου τοῦ Ὁσίου Συμεών, τό ὁποιο ἐνταφιάσθηκε στόν τόπο τῆς
ἀσκήσεώς του.
|